اساسا ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی هنگامی رخ خواهد داد.
که یک کسب و کار جهت ترویج محصول یا خدمات خود ، پیغامی تجاری با استفاده از ایمیل (پست الکترونیکی) به گروهی از افراد می فرستند.
اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم به ارسال ایمیل جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه و یا مشتری فعلی ایمیل مارکتینگ گفته می شود.
ایمیل های تبلیغاتی معمولا محتوای تبلیغاتی ، ترویجی ، پیشنهادی و . دارند.
به منظور کمک به ایجاد وفاداری ، اعتماد ، آگاهی از برند و یا ارائه خدمات ارسال می شوند.
ایمیل مارکتینگ یکی از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ می باشد که در مقالات قبلی درباره آن بحث شده است.
ایمیل به عنوان یکی از ابزار کاملا انعطاف پذیر است که می تواند
طیف گسترده ای از محتواها شامل متن ، عکس ، ویدئو و حاوی هر پیغام و تبلیغی باشد.
امروزه اکثر بازاریابان در ایران بدون اینکه با ماهیت و کاربرد ایمیل مارکتینگ آشنا باشند
فقط به عنوان یک ابزار جهت بازاریابی از آن استفاده می کنند.
ایمیل مارکتینگ روشی موثر برای در ارتباط ماندن با مشتریان و همچنین ترویج و تبلیغ کسب و کار می باشد.
در سال 1991 با معرفی اینترنت سبک زندگی ، کار و کسب درآمد افراد متحول شد.
برای بازاریابان در سراسر دنیا پنجره جدیدی به ارتباطات انبوه گشوده شد.
ایمیل مارکتینگ به عنوان روشی تازه برای ارتباط با مشتریان می باشد.
دسترسی رایگان به یک آدرس ایمیل ، بازاریابی مستقیم را مورد تحول قرار داده و هزینه ها را به مقدار چشم گیری کاهش داده است.
با گسترش ایمیل به عنوان راهی موثر برای ارتباط مستقیم با مشتری بازاریابان یکی یکی سوار این قطار برای فروش محصولات و ارائه خدمات خود شدند.
اولین قانون در سال 1998 وضع شد و به واسطه آن کلیه ایمیل های ارسالی
با هدف ایمیل مارکتینگ مم به داشتن opt-out (روشی که کاربر به وسیله آن از دریافت ایمیل های ناخواسته حاوی اطلاعات ، محصولات ، خدمات انصراف می دهد) شوند.
پس بنابراین می توان گفت ایمیل مارکتینگ کاربردی ترین بازاریابی است ،
به این علت که درصد کمی از افراد فیس بوک ، توییتر و . دارند اما درصد زیادی از افراد ایمیل شخصی ، شرکتی و . دارند.
در یک تقسیم بندی کلی ایمیل ها به سه دسته تقسیم می شوند :
1-ایمیل تعاملی :شامل رسید ها ، تایید سفارش ، فراموشی رمز ، تیکت های پشتیبانی و .
2-ایمیل های محتوایی: شامل ایمیل خوش آمد ، پست جدید وبلاگ ، خبرنامه ، پست های اجتماعی و .
3-ایمیل های تبدیلی(conversion) : شامل تخفیف ها ، طراحی ها ، معرفی محصولات و به طور کلی هر نوع ایمیلی که منجر به یک معامله و یا تبادل پولی باشد.
ایمیل ها از لحاظ توزیع به دو دسته تقسیم می شوند: 1_ایمیل های انتشار کردنی که به صورت دستی می باشد.
2-ایمیل اتوماتیک که به صورت اتوماتیک منتشر می شوند.
همانطور که اشاره شد بازاریابی ایمیلی به هدف قرار دادن مشتری بالقوه و بالفعل از طریق پست الکترونیکی گفته می شود.
به طور کلی ایمیل مارکتینگ فرم تکامل یافته و دیجیتالی شیوه سنتی بازاریابی سنتی است.
مزایای ایمیل مارکتینگ:
1-بازگشت هزینه پرداختی و یا بازگشت سرمایه به این معنی که مقدار پول به ازای هر ریالی که یک شرکت خرج می کند به جیب آن شرکت باز می گردد.
اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود.
2-عدم محدودیت در بازاریابی :همانطور که به آن اشاره کردیم در ایمیل مارکتینگ هیچ محدودیتی وجود ندارد.
می توان هر نوع متن ، عکس ، ویدئو و . را از طریق ایمیل ارسال کرد.
3-ارزان و سریع بودن آن : ایمیل مارکتینگ به صورت قابل توجهی نسبت به روش های دیگر بازاریابی ارزان و سریع تر است.
4-هدف گیری مستقیم :برای بازاریابان ایمیلی این امکان فراهم است که پیغام های هدف گیری شده را برای افراد مختلف بفرستد.
5-ضرورت ساخت ایمیل:برای ثبت نام و وارد شدن به هر شبکه اجتماعی یک آدرس ایمیل نیاز است
و این باعث می شود که افراد مم به ساخت ایمیل شوند.
معایب ایمیل مارکتینگ:
تنها نقطه ضعفی که برای بازاریابی ایمیلی می توان به آن اشاره کرد این است
که نرخ اسپم ایمیل ها توسط کاربران به صورت مخفی روی نرخ تحویل اثر می گذارد.
این مشکل تا حدی با قابلیت opt-out کردن کاربران به منظور دریافت ایمیل روی موضوعاتی که به آن ها علاقه دارند کمرنگ شده است.
در یک جمع بندی در این مقاله برای شما ایمیل مارکتینگ را به صورت تجربی و علمی بیان کردیم.
بنابراین شما می توانید از طریق ایمیل مارکتینگ خدمات و حصولات خود را ارائه داده
و با مشتریان و یا افراد دیگر ارتباط برقرار کرده و فروش خود را چند برابر کنید.
برای خواندن دگر مقالات مجموعه دیجیتال مارکتینگ به مقالات بعدی ما مراجعه نمایید.
درباره این سایت